Naamswijziging van de huurdersvereniging

De huidige naam van de huurdersvereniging is ‘Participatieraad’. Deze naam wordt niet zo vaak gebruikt. Meestal spreken we van ‘huurdersvereniging Baston Wonen’.

Het bestuur is van mening dat we naar een kortere naam toe moeten. Verder is het zo dat de huurdersvereniging een zelfstandige vereniging is. De naam ‘Huurdersvereniging Baston’ lijkt erop dat wij een soort verlengstuk van Baston zijn. Dit is niet het geval. Wij denken, en horen ook, dat  huurders het gevoel hebben niet naar ons toe te komen door de naam Baston in de naam.

In de laatste jaarvergadering hebben wij onze leden al gevraagd mee te denken over een andere naam. Aangezien hier niets is uitgekomen, heeft het bestuur de naam ‘HV-focus’ gekozen, oftewel huurdersvereniging Focus. De betekenis van focus is: richten op, concentreren op.

Wij zullen als huurdersvereniging goed moeten ’focussen’ op het proces en de resultaten van Baston Wonen.

De uitdagingen voor Baston Wonen  zijn groot, de nieuwbouwplannen voor de komende jaren en de energietransitie van een groot deel van de woningen. Daar deze toch een andere inzet vraagt van Baston Wonen, maar ook uitdagingen heeft voor de huurdersvereniging,

vonden wij dit wel een toepasselijke naam,

Het betekent dat, indien u e-mail ontvangt, dat deze dan meestal van de secretaris is, dat ziet u dan bij de afzender:  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of van de voorzitter: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Op onze website,  www.hv-focus.nl, kunt u ook zien wat de huurdersvereniging voor u kan doen.

Pieter de Jong,
Voorzitter HV-focus

----------

Zaterdag 10 juni stonden Claudia en Freddy, twee bestuursleden van de huurdersvereniging, medewerkers van de gemeente Zevenaar en Baston en anderen in en voor “Kulturhus de Borg” in Babberich en gingen met bewoners in gesprek. Soms waren het zeer emotionele gesprekken waarbij ook een traantje werd gelaten maar ook werd er gelachen.

Het dorp in
Medewerkers van Baston gingen ook het dorp in en kwamen met een busje met koffie en thee naar de huurders toe. Wat heeft vooral het luisteren en in gespre
k gaan deze dag al veel opgeleverd. Ze kregen veel ideeën en tips mee. Ook zorgen over de leefbaarheid werden geuit.

Samen aan de slag
De belangrijkste punten die naar voren komen uit de gesprekken en de online vragenlijst geven een beeld van wat er speelt en leeft in Babberich.
De uitkomsten deelt men via een nieuwsbrief met alle bewoners. De volgende stap is het maken van een dorpsplan. Ook maakt men een agenda met acties die ze de komende jaren gaan uitvoeren. Dat wil Baston Wonen doen met bewoners uit Babberich, Gemeente Zevenaar, huurdersvereniging en de andere samenwerkingspartners.

IMG 4227 IMG 4237

---------

Afscheid Wil Ankersmit

Per 1 april heeft onze voorzitter afscheid genomen van de huurdersvereniging. Wil was vanaf het begin betrokken bij totstandkoming van de huurdersvereniging en vond het na bijna tien jaar tijd om afscheid te nemen en wat meer vrije tijd te hebben. Wij bedanken hem voor zijn inzet en wensen hem een fijne tijd met veel minder verplichtingen.

Korte samenvatting ledenvergadering 11 april 2023

De algemene ledenvergadering vond altijd plaats in het kantoor van Baston Wonen. Vorig jaar bleek de ruimte te klein en was het moeilijk te verstaan voor de achterste plaatsen, als er wat gezegd werd. Wij besloten daarom uit te wijken naar De Grietsche Poort. Hier is een grote ruimte, genoeg voor ca.70 mensen. Helaas was de belangstelling niet zo groot, ca.35 leden. Dit had waarschijnlijk ook te maken met de dag na Pasen. De ruimte was verder in april niet beschikbaar, vandaar die datum. Wij wilden toch een voor de meesten een gemakkelijk te bereiken plaats bieden. Naar onze mening hadden wij een interessant programma, met twee gastsprekers van Baston Wonen. De eerste, sinds 1 oktober 2022 directeur/ bestuurder bij Baston Wonen, Bram Lipsch, vertelde wat over zichzelf en de opgaven waar Baston Wonen voor staat de komende jaren. De tweede spreker, Huub van Santen, manager vastgoed, sprak over het woningbestand van Baston Wonen wat geïsoleerd moet worden en de moeilijke keuzes die hierbij gemaakt moeten worden. Met name bij de oudere woningen, is dit een echt uitdaging. Verder had het bestuur van uw huurdersvereniging nog een aantal mededelingen over de samenstelling van het bestuur. Elders over een stukje over het afscheid van onze voorzitter. Wij zoeken nog naar drie nieuwe bestuursleden. Op dit moment hebben wij twee aspirant-leden gevonden. Wij zoeken er nog één. Wij hopen dat de flyer die meegestuurd wordt met de Baston-nieuwsbrief, nog dit ene bestuurslid oplevert.

2 mei 2023,

Pieter de Jong (plv.voorzitter)

BAS 4305 bewerkt